2 Yıllık Üniversitelere Sınavsız Geçiş Kaldırıldı
1 sayfadaki 1 sayfası
2 Yıllık Üniversitelere Sınavsız Geçiş Kaldırıldı
Geçenlerde YÖK bir basın toplantısı düzenleyerek Meslek Yüksek Okullarına sınavsız girişin kaldırıldığını açıkladı.Mesleki Yüksek okullarının tekrar düzenlenmesine iyönelik YÖK Yürütme Kurulu Üyesi Durmuş Günay bir basın toplantısı düzenledi.
Günay’ın yaptığı açıklamaya göre, 4 yıllık lisans eğitimi veren Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi, Mesleki Eğitim Fakültesi, Mesleki ve Teknik Eğitim Fakültesi, Teknik Eğitim Fakültesi, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi kapatılacak. Kapatılan fakültelerin bulunduğu üniversite bünyesinde, alanlarında meslek elemanı yetiştirmek ve aynı zamanda kapatılan fakültelerin işlevini yerine getirmek amacıyla üç tür fakülte açılacak.
Bünyesinde teknik eğitim fakültesi ya da mesleki ve teknik eğitim fakültesi bulunan üniversitelerin bu fakültelerinin kapatılıp bunun yerine “Teknoloji Fakültesi”; mesleki eğitim fakültesi bulunan üniversitelerin bu fakültesinin kapatılıp yerine “Sanat ve Tasarım Fakültesi”, bünyesinde ticaret ve turizm eğitimi fakültesi bulunan üniversitelerin bu fakültelerinin kapatılarak yerine “Turizm Fakültesi” kurulmasına, “Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi” bulunan üniversitenin bu fakültesinin kapatılmasına karar verildi.
Yeni kurulacak fakülteler, kapatılan fakültelerin eşiti olan fakülteler olmayacak. Bu fakülteler, uygulama bilgi ve beceri niteliği yüksek kişiler yetiştirecek. Mesleki ve teknik ortaöğretimin öğretmen ihtiyacı, kurulacak olan fakültelerin ya da diğer fakültelerin mezunlarından bir sene pedagoji eğitimi alarak pedagoji sertifikası alanlar tarafından karşılanacak.
Mühendislik fakültesi mezunları mesleki ve teknik ortaöğretime öğretmen olmak istedikleri takdirde, ilgili mühendislik teknolojisi programının uygulama farkını tamamlamak (veya alanında belirli bir süre uygulama deneyimi kazanmak) ve pedagoji eğitimi almak şartıyla öğretmenlik yapabilecek.
Kapatılan fakültelerin öğrencileri, bulundukları fakültenin giriş şartlarına tabi olacaklar. Giriş koşulları çerçevesinde eğitimlerini tamamlayacaklar. Bu fakültelerin öğretim elemanlarının, yeni kurulan fakültelerle üniversite bünyesindeki diğer fakültelerin uygun birimlerine kadrolarıyla beraber aktarılacak.
Yeni kurulacak fakültelerin eğitimleri fakültede yapılan “okul eğitimi” ile iş yerinde yapılan “iş yeri eğitimi”nden meydana gelecek. Öğrenciler fakültede yedi yarıyıl okul eğitimiyle bir yarıyıl ve yaz tatili döneminde 72 iş günü eğitimi alacak.
Türkiye’de ilk olarak kurulacak “Teknoloji Fakülte”leri için bu tür fakültelerin bulunduğu ülkelerde öğretim elemanları yetiştirilecek.
Mesleki ve teknik eğitimin planlanması ve koordinasyonu amacıyla YÖK bünyesinde “Mesleki ve Teknik Eğitim Koordinasyon Merkezi” kurulacak. Bölüm ve programları uluslararası eğitim alanı ve meslek sınıflandırmalarına göre yeniden adlandırılarak düzenlenecek.
Meslek yüksek okullarında (MYO) yılda 2 yarıyıl olan mevcut eğitim-öğretim, yılda 3 yarıyıl olmak üzere toplam 6 yarıyıl olarak düzenlenecek. Toplam 6 yarıyılın 3 yarıyılı “okul eğitimi” ve diğer 3 yarı yılı “işyeri eğitimi” şeklinde düzenlenecek.
Eğitim-öğretimin yarısı okul diğer yarısı da iş yeri eğitimi olmak koşuluyla, bir yılda 3 yarıyıllık eğitime ne zaman geçileceği ve okul eğitimi ile iş yeri eğitiminin hangi düzende yapılacağı, MYO’nun bulunduğu bölgenin iş yeri eğitim imkanları, iklim şartları ve diğer eğitim imkanları göz önüne alınarak MYO ve bağlı bulunduğu üniversitenin önerisi ve YÖK’ün kararıyla belirlenecek.
MYO’lar, 2011 yılının sonuna kadar tüm programlarında, iş yeri e ğitiminin ilgili sektör kuruluşlarında yapılmasına öncelik vermek kaydıyla bu yeni sisteme geçmiş olmaları gerekecek.
MYO öğrencilerine iş kazası ve meslek hastalıklarına karşı sigorta yapılacak. İş yeri eğitimi esnasında asgari ücretin 1/3′ü oranında ücret ödenecek. Sigorta kamu kaynaklarından, öğrenciye ödenecek ücret ise iş yeri eğitiminin yapıldığı kuruluş tarafından karşılanacak.
MYO’ların işgücü piyasası ile ilişkilerini güçlendirmek ve sürdürülür kılmak amacıyla, her üniversite bünyesinde MYO’lara yönelik bir “Danışma Kurulu” ile MYO bünyesinde her bir program için bir “Danışma Komitesi” oluşturulacak.
Eğitimde, kaliteyi arttırmak amacıyla, başarıyı ve niteliği teşvik eden filtreler konulmasına bu nedenle, MYO’larına sınavsız girişin kaldırılmasına karar verildi. MYO’larda mevcut kontenjan imkanını değerlendirmek üzere, belli bir ge çiş süreci boyunca, MYO’lara girişte meslek liseleri için giriş taban puanına esneklik getirilecek.
Bu okulların programlarının müfredatları sektör taleplerini göz önüne alınarak düzenlenecek.
MYO’lardan lisans programlarına dikey geçiş yoluyla, dikey geçiş sınavlarında başarılı olmak koşuluyla, lisans programı giriş kontenjanı nın yüzde 10′u kadar öğrenci kabul edilecek. Hangi lisans programına hangi MYO programından dikey geçiş yoluyla öğrenci kabul edileceği YÖK tarafından belirlenecek.
Gazetecilerin sorularını da yanıtlayan Günay, “sınavsız geçi ş kaldırılması” ile ilgili bir soru üzerine, “sınavsız geçiş kaldırılacak, bir sınav mutlaka yapılacak ama bunun tarzını, taban puanını düşünüyoruz” dedi.
Prof. Dr. Günay, bir diğer sual üzerine, teknik eğitim fakültelerinde öğrenci olanların fakülteye girdikleri koşullarda, unvanda mezun olacaklarını belirterek, “Ancak bunlar yeni açılacak fakültelerin diplomalarına sahip olmak istedikleri takdirde nasıl bir eğitim alacakları yeni bir yönetmelik hazırlanacak” yanıtını verdi.
Yükseköğretim kurumları arasında öğrenci ve öğretim üyesi değişimini öngören “Farabi Değişim Programı”yla ilgili sunumsa YÖK Yürütme Kurulu Üyesi Prof. Dr. Berrak Kurtuluş tarafından yapıldı.
Buna göre program, devlet, vakıf üniversitelerini, yüksek teknoloji enstitülerini, vakıf meslek yüksekokullarını, askeri yükseköğretim kurumlarını, polis teşkilatına bağlı yükseköğretim kurumlarını kapsayacak.
Uygulama takviminin daha sonra belirleneceği programda, öğrencilere ek burs, öğretim üyelerine ise özel ek ders ücreti sağlanacak.
Öğrenci değişiminden bütün öğrenciler yararlanabilecek. Öğ rencilere en az 1, en çok 2 dönem öğrenim hakkı verilecek. Öğretim üyesi hareketliliğine de tüm öğretim üyeleri katılabilecek. Öğretim üyelerine 1 ya da 2 dönem ders verme imkanı verilirken, öğretim üyelerine 10 katına kadar ek ders ücreti ödenecek.
Günay’ın yaptığı açıklamaya göre, 4 yıllık lisans eğitimi veren Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi, Mesleki Eğitim Fakültesi, Mesleki ve Teknik Eğitim Fakültesi, Teknik Eğitim Fakültesi, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi kapatılacak. Kapatılan fakültelerin bulunduğu üniversite bünyesinde, alanlarında meslek elemanı yetiştirmek ve aynı zamanda kapatılan fakültelerin işlevini yerine getirmek amacıyla üç tür fakülte açılacak.
Bünyesinde teknik eğitim fakültesi ya da mesleki ve teknik eğitim fakültesi bulunan üniversitelerin bu fakültelerinin kapatılıp bunun yerine “Teknoloji Fakültesi”; mesleki eğitim fakültesi bulunan üniversitelerin bu fakültesinin kapatılıp yerine “Sanat ve Tasarım Fakültesi”, bünyesinde ticaret ve turizm eğitimi fakültesi bulunan üniversitelerin bu fakültelerinin kapatılarak yerine “Turizm Fakültesi” kurulmasına, “Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi” bulunan üniversitenin bu fakültesinin kapatılmasına karar verildi.
Yeni kurulacak fakülteler, kapatılan fakültelerin eşiti olan fakülteler olmayacak. Bu fakülteler, uygulama bilgi ve beceri niteliği yüksek kişiler yetiştirecek. Mesleki ve teknik ortaöğretimin öğretmen ihtiyacı, kurulacak olan fakültelerin ya da diğer fakültelerin mezunlarından bir sene pedagoji eğitimi alarak pedagoji sertifikası alanlar tarafından karşılanacak.
Mühendislik fakültesi mezunları mesleki ve teknik ortaöğretime öğretmen olmak istedikleri takdirde, ilgili mühendislik teknolojisi programının uygulama farkını tamamlamak (veya alanında belirli bir süre uygulama deneyimi kazanmak) ve pedagoji eğitimi almak şartıyla öğretmenlik yapabilecek.
Kapatılan fakültelerin öğrencileri, bulundukları fakültenin giriş şartlarına tabi olacaklar. Giriş koşulları çerçevesinde eğitimlerini tamamlayacaklar. Bu fakültelerin öğretim elemanlarının, yeni kurulan fakültelerle üniversite bünyesindeki diğer fakültelerin uygun birimlerine kadrolarıyla beraber aktarılacak.
Yeni kurulacak fakültelerin eğitimleri fakültede yapılan “okul eğitimi” ile iş yerinde yapılan “iş yeri eğitimi”nden meydana gelecek. Öğrenciler fakültede yedi yarıyıl okul eğitimiyle bir yarıyıl ve yaz tatili döneminde 72 iş günü eğitimi alacak.
Türkiye’de ilk olarak kurulacak “Teknoloji Fakülte”leri için bu tür fakültelerin bulunduğu ülkelerde öğretim elemanları yetiştirilecek.
Mesleki ve teknik eğitimin planlanması ve koordinasyonu amacıyla YÖK bünyesinde “Mesleki ve Teknik Eğitim Koordinasyon Merkezi” kurulacak. Bölüm ve programları uluslararası eğitim alanı ve meslek sınıflandırmalarına göre yeniden adlandırılarak düzenlenecek.
Meslek yüksek okullarında (MYO) yılda 2 yarıyıl olan mevcut eğitim-öğretim, yılda 3 yarıyıl olmak üzere toplam 6 yarıyıl olarak düzenlenecek. Toplam 6 yarıyılın 3 yarıyılı “okul eğitimi” ve diğer 3 yarı yılı “işyeri eğitimi” şeklinde düzenlenecek.
Eğitim-öğretimin yarısı okul diğer yarısı da iş yeri eğitimi olmak koşuluyla, bir yılda 3 yarıyıllık eğitime ne zaman geçileceği ve okul eğitimi ile iş yeri eğitiminin hangi düzende yapılacağı, MYO’nun bulunduğu bölgenin iş yeri eğitim imkanları, iklim şartları ve diğer eğitim imkanları göz önüne alınarak MYO ve bağlı bulunduğu üniversitenin önerisi ve YÖK’ün kararıyla belirlenecek.
MYO’lar, 2011 yılının sonuna kadar tüm programlarında, iş yeri e ğitiminin ilgili sektör kuruluşlarında yapılmasına öncelik vermek kaydıyla bu yeni sisteme geçmiş olmaları gerekecek.
MYO öğrencilerine iş kazası ve meslek hastalıklarına karşı sigorta yapılacak. İş yeri eğitimi esnasında asgari ücretin 1/3′ü oranında ücret ödenecek. Sigorta kamu kaynaklarından, öğrenciye ödenecek ücret ise iş yeri eğitiminin yapıldığı kuruluş tarafından karşılanacak.
MYO’ların işgücü piyasası ile ilişkilerini güçlendirmek ve sürdürülür kılmak amacıyla, her üniversite bünyesinde MYO’lara yönelik bir “Danışma Kurulu” ile MYO bünyesinde her bir program için bir “Danışma Komitesi” oluşturulacak.
Eğitimde, kaliteyi arttırmak amacıyla, başarıyı ve niteliği teşvik eden filtreler konulmasına bu nedenle, MYO’larına sınavsız girişin kaldırılmasına karar verildi. MYO’larda mevcut kontenjan imkanını değerlendirmek üzere, belli bir ge çiş süreci boyunca, MYO’lara girişte meslek liseleri için giriş taban puanına esneklik getirilecek.
Bu okulların programlarının müfredatları sektör taleplerini göz önüne alınarak düzenlenecek.
MYO’lardan lisans programlarına dikey geçiş yoluyla, dikey geçiş sınavlarında başarılı olmak koşuluyla, lisans programı giriş kontenjanı nın yüzde 10′u kadar öğrenci kabul edilecek. Hangi lisans programına hangi MYO programından dikey geçiş yoluyla öğrenci kabul edileceği YÖK tarafından belirlenecek.
Gazetecilerin sorularını da yanıtlayan Günay, “sınavsız geçi ş kaldırılması” ile ilgili bir soru üzerine, “sınavsız geçiş kaldırılacak, bir sınav mutlaka yapılacak ama bunun tarzını, taban puanını düşünüyoruz” dedi.
Prof. Dr. Günay, bir diğer sual üzerine, teknik eğitim fakültelerinde öğrenci olanların fakülteye girdikleri koşullarda, unvanda mezun olacaklarını belirterek, “Ancak bunlar yeni açılacak fakültelerin diplomalarına sahip olmak istedikleri takdirde nasıl bir eğitim alacakları yeni bir yönetmelik hazırlanacak” yanıtını verdi.
Yükseköğretim kurumları arasında öğrenci ve öğretim üyesi değişimini öngören “Farabi Değişim Programı”yla ilgili sunumsa YÖK Yürütme Kurulu Üyesi Prof. Dr. Berrak Kurtuluş tarafından yapıldı.
Buna göre program, devlet, vakıf üniversitelerini, yüksek teknoloji enstitülerini, vakıf meslek yüksekokullarını, askeri yükseköğretim kurumlarını, polis teşkilatına bağlı yükseköğretim kurumlarını kapsayacak.
Uygulama takviminin daha sonra belirleneceği programda, öğrencilere ek burs, öğretim üyelerine ise özel ek ders ücreti sağlanacak.
Öğrenci değişiminden bütün öğrenciler yararlanabilecek. Öğ rencilere en az 1, en çok 2 dönem öğrenim hakkı verilecek. Öğretim üyesi hareketliliğine de tüm öğretim üyeleri katılabilecek. Öğretim üyelerine 1 ya da 2 dönem ders verme imkanı verilirken, öğretim üyelerine 10 katına kadar ek ders ücreti ödenecek.
1 sayfadaki 1 sayfası
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz